SELfie en leerstrategieën1

SELfie
Heb je ooit gehoord van Sociaal-emotioneel leren (SEL)? Simpel gezegd, SEL gaat over het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden die helpen om je emoties te begrijpen, te beheersen en op een positieve manier uit te drukken. Het leert je ook hoe je goed kunt samenwerken met anderen en uitdagingen kunt aanpakken met zelfvertrouwen en veerkracht.
Opbouw van de module
Een module bestaat uit vier bijeenkomsten en wordt afgerond met een SELfie-certificaat. De lessen worden praktisch en creatief ingevuld.
Voor welke leerlingen is het?
We vinden dat deze manier van leren voor elke leerling van groot belang is, maar richten ons in eerste instantie op leerlingen die vastlopen. Denk aan leerlingen die uit zelfbescherming een grote mond hebben, brutaal en stoer doen. Of leerlingen die juist bang zijn om op te vallen, om fouten te maken, die een negatief zelfbeeld hebben en zichzelf niet goed genoeg vinden. Maar SELfie kan ook zinvol zijn voor sommige leerlingen die niet tot leren kunnen komen.
Wij gaan niet in op het probleem van de leerling, maar geven tools om zelf verder te kunnen en zullen oplossingsgericht handelen.
Het initiatief voor aanmelding kan komen vanuit de leerling zelf, maar ook vanuit ouders/verzorgers, docenten, de mentor, kernteamleden of de ondersteuningscoördinator.
Leerstrategieën
Soms is een leerling gebaat bij ondersteuning bij het leren leren. In dat geval kunnen de modules ‘Leerstrategieën’ worden ingezet. In groepjes wordt aandacht besteed aan vragen als:
- Wat is mijn leerstijl?
- Hoe gebruik ik mijn agenda?
- Hoe maak ik een planning?
- Hoe leer ik?
- Hoe maak ik een samenvatting?