Leerlingondersteuning


Vertrouwenspersoon en antipestcoördinator
Soms heb je problemen, die je niet zo gemakkelijk deelt met iemand anders. Omdat wij het belangrijk vinden dat je je verhaal dan toch kwijt kunt, werken wij op school met vertrouwenspersonen.
We hebben ook vertrouwensleerlingen. Deze leerlingen hebben hiervoor een speciale opleiding gevolgd. Ze worden ondersteund door de vertrouwenspersonen.
Onze vertrouwenspersonen luisteren niet alleen. Ze geven ook advies of verwijzen door naar andere hulpverleners.

Huiswerk en studielessen
Ook op het KC krijg je huiswerk. Je docenten en jouw mentor vertellen je hoe je hier het beste mee aan de slag kunt gaan. Zo volg je in de brugklas studielessen.
In alle leerjaren kun je je inschrijven voor het huiswerk/stilte-lokaal. In de onderbouw kun je kiezen voor de keuzelessen van elk vak. En er zijn ook keuzelessen die je helpen om de juiste leerstrategieën in te zetten.


Aandachtsfunctionarissen
De aandachtsfunctionarissen zorgen voor het goed doorlopen van de procedure bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling. Een vermoeden van huiselijk geweld en/of kindermishandeling moet bij hen gemeld worden. Zij brengen altijd de ondersteuningscoördinator op de hoogte.



Dyslexie
Is er bij jou op de basisschool dyslexie gediagnosticeerd? Wij helpen jou!
Ook wordt er in de brugklas een dyslexietest afgenomen bij alle leerlingen om je verder te kunnen helpen waar nodig.
Als je met een dyslexieverklaring op het Krimpenerwaard College binnenkomt, dan word je aan het begin van het schooljaar uitgenodigd voor een gesprekje. De dyslexiecoördinator, Ilse van den Berg, bespreekt met jou op welk valk je extra begeleiding had op de basisschool. Ook bespreekt ze welke begeleiding je nodig denkt te hebben op de middelbare school. Tijdens het gesprekje wordt de faciliteitenkaart gemaakt. Op deze kaart staat onder andere of je recht hebt op extra tijd, een aangepaste beoordeling van spelling of gesproken leerboeken. Overige faciliteiten worden in overleg erop gezet. Ook krijgt elke dyslectische leerling SprintPlus op de laptop. Deze voorleessoftware mag gebruikt worden tijdens de lessen. Als het nodig is, kan de laptop ook bij toetsen ingezet worden.
Als je behoefte hebt aan extra begeleiding dan kun je daarvoor kiezen. Naast hulp voor lezen en spelling zijn er ook modules over leerstrategieën.
Hiernaast krijgen alle leerlingen in de eerste brugklas een dyslexiescreening. Deze toets bestaat uit een onderdeel lezen en een onderdeel spelling. Op basis van deze resultaten kan het voorkomen dat we je ouders adviseren om een dyslexieonderzoek te starten. De resultaten van deze screening delen we met jouw docent Nederlands en je mentor.

Faalangst
Heb je faalangst, dan kun je deelnemen aan een training die jou handvatten geeft om met faalangst om te gaan. Onze trainers gaan met leerlingen uit de onderbouw en met leerlingen uit de bovenbouw aan de slag.
De trainers zijn Eline de Jong en Rik Mennes. Zij gaan zowel met leerlingen uit de onderbouw als met leerlingen uit de bovenbouw aan de slag.
Voor leerlingen van klas 1 en 2 is er een groepstraining van negen bijeenkomsten. De mentor meldt de leerling hiervoor aan. Daarna zal er een intake plaatsvinden.
Voor leerlingen van de hogere leerjaren bestaat de mogelijkheid van individuele training. Deze individuele training vindt plaats in de periode oktober-december en april-juni. Aanmeldingen lopen ook via de genoemde collega’s.


Zorgcoaches
De zorgcoaches ondersteunen de mentor bij internaliserende en externaliserende (gedrags-)problematiek, bijvoorbeeld angsten of grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast slaan zij de brug tussen de hulpverlening en school.
Voor leerlingen die als gevolg van hun gezondheid, gedrag of psychosociale problematiek op onze school extra ondersteuning nodig hebben om goed te kunnen functioneren, werkt onze zorgcoördinator samen met de begeleider passend onderwijs en de orthopedagoog. Met de leerling, ouders en school worden de ondersteuningsbehoeften in kaart gebracht en afspraken vastgelegd zodat planmatig gewerkt kan worden aan gestelde doelen. De ondersteuningscoördinator van onze school is Marjet Blankenberg. Zij stuurt het ondersteuningsteam aan. Ze is te bereiken via blk@kwcollege.nl.
Meer informatie over de ondersteuningsstructuur van het KC is te vinden op onderstaande websites.

Begeleider langdurig zieken (BLZ)
De begeleider langdurig zieken consulteert, inventariseert, verduidelijkt de hulpvraag, adviseert, coördineert, ondersteunt leerlingen een draagt de aanpak over aan de school. De begeleider langdurig zieken heeft contact met de betrokken begeleiders van de leerling om de hulpvraag en de oplossingen/aanpassingen op elkaar af te stemmen. De begeleider langdurig zieken werkt preventief op transitiemomenten, bijvoorbeeld bij de overgang naar een andere school of klas.

Begeleider passend onderwijs (BPO)
De begeleider langdurig zieken consulteert, inventariseert, verduidelijkt de hulpvraag, adviseert, coördineert, ondersteunt leerlingen een draagt de aanpak over aan de school. De begeleider langdurig zieken heeft contact met de betrokken begeleiders van de leerling om de hulpvraag en de oplossingen/aanpassingen op elkaar af te stemmen. De begeleider langdurig zieken werkt preventief op transitiemomenten, bijvoorbeeld bij de overgang naar een andere school of klas.